Wystawa Elementarz polskiego dizajnu | The ABCs of Polish Design

Aktualności |

Razem z Instytut Adama Mickiewicza odliczamy czas do rozpoczęcia festiwalu Gdynia Design Days podczas, którego odbędzie się wystawa Elementarz polskiego dizajnu | The ABCs of Polish Design na której pokazane będzie 100 najważniejszych projektów polskiego designu ostatniego stulecia, a wśród nich “Regał o zmiennych wysokościach” projektu prof. Rajmunda T. Hałasa.
Z A P R A S Z A M Y.

Wystawa zostanie pokazana między 30 czerwca a 9 lipca 2017 w Gdyni. Następnie wystawa przeniesie się do Budapesztu, gdzie dostępna będzie dla zwiedzających przez miesiąc, od 25 września do 25 października 2017.

Organizatorem wystawy jest Instytut Adama Mickiewicza / Culture.pl
Współorganizatorzy: Gdynia Design Days, Muzeum Regionalne w Stalowej Woli
Projekt wspierany przez Program MKiDN Niepodległa


“…100 najważniejszych projektów polskiego designu pochodzących z ostatniego stulecia wystawionych zostanie pomiędzy 30 czerwca a 9 lipca 2017 w Gdyni. Następnie wystawa przeniesie się do Budapesztu, gdzie dostępna będzie dla zwiedzających przez miesiąc, od 25 września do 25 października 2017.

Niełatwo pokazać 100 lat polskiego designu, ograniczając się do 100 obiektów. Jak wybrać to co najważniejsze? Jak nie ulec pokusie pokazania samych ikon? Jak zainteresować nie tylko ekspertów? W jaki sposób przedstawić różnorodność dziedzin, jakimi zajmuje się design?

Wśród 100 projektów, obok mebli, szkła czy porcelany, czyli przedmiotów powszechnie kojarzonych z designem, znalazły się rzeczy mniej oczywiste: kroje liter, loga, dziecięce zabawki, lokomotywa, neon, szybowiec, skuter, a nawet najsmaczniejszy polski smakołyk Ptasie Mleczko i gumowe kółko Ringo – polska gra sportowa. Prezentowane są zarówno projekty współczesne jak i te, które zdążyły zyskać miano klasyki. Unikaty, ocierające się o jednostkowe dzieła sztuki; prototypy, które nigdy nie weszły do masowej produkcji; ale też rzeczy bardzo popularne, których przez ostatnie 100 lat na co dzień używali Polacy.

Wystawa ta również łączy przeszłość z teraźniejszością, pokazując dorobek polskiego wzornictwa przez osiągnięcia współczesnej polskiej grafiki. Na wystawie “Elementarz” prezentujemy bowiem 100 dzieł polskich projektantów zinterpretowanych przez dwudziestu pięciu polskich ilustratorów – artystów o bardzo różnym dorobku: doświadczonych mistrzów polskiej szkoły ilustracji, ilustratorów młodego i średniego pokolenia zdobywających dziś na całym świecie nagrody i całkiem młodych, którzy właśnie ukończyli studia. Większość z zaproszonych grafików ilustruje książki dla dzieci, jednocześnie zajmując się szeroko pojętą komunikacją wizualną. Prezentują różne style i techniki, wszystkich łączy ogromny talent.

Wystawa to nie tylko 100 obiektów i 100 ich plastycznych interpretacji, to także 100 historii: o projektantach, o potrzebach, o marzeniach, o możliwościach i o ograniczeniach. Opowiada nie tylko o konkretnych projektach. Pokazuje też, na czym polega proces projektowy, jak tworzą się pomysły, a w końcu jak niesamowitym pojęciem jest design – najbliższa człowiekowi dziedzina sztuki, którą wszyscy jesteśmy otoczeni, z którą obcujemy na co dzień i bez której nie moglibyśmy się obejść, choć często nie zdajemy sobie z tego sprawy.

Prezentacja projektów w porządku chronologicznym unaocznia, że w 100-letniej historii polskiego designu pewne materiały, tematy i formy powracają, przyjmując wciąż nowe oblicza. Ekspozycja kierowana jest do szerokiej publiczności, także najmłodszego pokolenia. Powstała z okazji obchodów stulecia Niepodległości Polski.

Kuratorką wystawy jest Ewa Solarz. Ilustratorzy biorący udział w wystawie to:Jacek Ambrożewski, Edgar Bąk, Maciek Blaźniak, Katarzyna Bogucka, Ada Buchholc, Iwona Chmielewska, Robert Czajka, Agata Dudek, Emilia Dziubak, Małgorzata Gurowska, Monika Hanulak, Marta Ignerska, Tymek Jezierski, Paweł Jońca, Agata Królak, Grażka Lange, Patryk Mogilnicki, Piotr Młodożeniec, Ania Niemierko, Ola Niepsuj, Marianna Oklejak, Paweł Pawlak, Dawid Ryski, Marianna Sztyma, Ola Woldańska-Płocińska.

Organizatorem wystawy jest Instytut Adama Mickiewicza działający pod marką Culture.pl.

Współorganizatorzy:
Gdynia Design Days to coroczny festiwal prezentujący najnowsze tendencje i dobre praktyki z zakresu projektowania. Obfitujący w inspirujące wystawy, wykłady, warsztaty, prelekcje oraz dyskusje program skierowany jest zarówno do profesjonalistów, młodych przedsiębiorców, jak i entuzjastów szukających inspiracji do twórczego działania i kreatywnego spędzania czasu. Przez 10 lipcowych dni Gdynia staje się tym samym najlepszym letnim miejscem spotkań branży projektowej. GDD to też jedyny festiwal designu w Polsce podczas którego powstają prototypy mające szansę na wdrożenie.
http://gdyniadesigndays.eu/
Muzeum Regionalne w Stalowej Woli….”

Krzesło produkowane przez nas od 2016 r. jest finalistą jubileuszowej 25. edycji Konkursu Dobry Wzór 2018 na najlepiej zaprojektowany produkt i usługę na polskim rynku!

❗Z przyjemnością informujemy, że krzesło produkowane przez nas od 2016 r. jest finalistą jubileuszowej 25. edycji Konkursu Dobry Wzór 2018 na najlepiej zaprojektowany produkt i usługę na polskim rynku! Organizatorem konkursu jest Instytut Wzornictwa...

Locosystem na wystawie i targach w Starym Browarze

12 i 13 października czekamy na Państwa w Starym Browarze w Poznaniu na targach i wystawie "TARGuj się z TUTU Polscy Projektanci". Przyjdźcie przetestować unikalne projekty polskich dizajnerów!❗ Dizajnu się nie ogląda, dizajn trzeba podotykać i wypróbować❗ Na naszej...

#Wybieramy Polski Design

#WybieramPolskiDesign to ogólnopolska kampania, organizowana przez GOOD INSIDE i PLN design - Inspirująco o wzornictwie, wnętrzach i architekturze. ▪ Jej celem jest promowanie młodych, polskich marek. Do projektu zostało zaproszonych 10 producentów mebli oraz...

Piszą o nas! Locosystem w szkole w Milczu

Podstawówka przyszłości Wrocławska pracownia architektoniczna PORT zaprojektowała nowoczesną, funkcjonalną, wygodną i urzekająco piękną szkołę w dawnym budynku fabryki bombek choinkowych w podwrocławskim Miliczu. Fundacja KOM, która nadzorowała prace, chciała, aby...